Γιατί Δεν Πρέπει Να Αποφύγετε Τον Ήλιο Αυτό Το Καλοκαίρι!Γνωρίζουμε όλοι ότι η βιταμίνη D είναι απαραίτητη για την υγεία των οστών. Αυτό που δεν ξέραμε μέχρι τώρα είναι πόσο επηρεάζει άλλους τομείς της υγείας μας και πως.
Τα τελευταία χρόνια ο παγκόσμιος ιατρικός τύπος και τα διεθνή πρακτορεία ειδήσεων είναι γεμάτα από άρθρα που αναφέρονται στις ευεργετικές ιδιότητες της βιταμίνης D: στα αυτοάνοσα νοσήματα, στον αυτισμό, στη νόσο Alzheimer, στη σκλήρυνση κατά πλάκας, στην υπέρταση, στον καρκίνο, στο διαβήτη, στην εγκυμοσύνη, στην ανάπτυξη των παιδιών και πολλά άλλα.
Αν στην ανεύρεση ειδήσεων του Google, εισάγετε τις λέξεις “vitamin D” (εντός εισαγωγικών) θα σας αποστέλλονται καθημερινά όλες οι ειδήσεις που σχετίζονται με το θέμα αυτό. Η πληθώρα των επιστημονικών ανακοινώσεων που δημοσιεύονται καθημερινά είναι εντυπωσιακή.
Αυτή τη στιγμή η μέτρηση της βιταμίνης D στο αίμα είναι η εξέταση που από μόνη της, ζητείται με την μεγαλύτερη συχνότητα, από τους γιατρούς, στις ΗΠΑ.
Σύμφωνα με τον Robert Heaney Καθ. Ιατρικής Univ. Creighton Nebraska USA, μέλος της επιτροπής για τον καθορισμό των ημερήσιων δόσεων βιταμινών και από τους πρωτοπόρους στην έρευνα σχετικά με τη βιταμίνη D, “Η ιατρική εισέρχεται στην μετά-Βιταμίνη D εποχή”.
Πως μπορεί ένα και μόνο συστατικό να επηρεάζει σε τόσο μεγάλο βαθμό την υγεία μας;
Η βιταμίνη D είναι στη πραγματικότητα μια ορμόνη και έχει άμεση δράση στα γονίδια μας.
Μια κορυφαία μελέτη που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία από δύο από τα σημαντικότερα πανεπιστήμια στον κόσμο, το Harvard και το UCLA, συμπέρανε ότι η παρουσία της βιταμίνης D είναι απαραίτητη για να μπορέσουν τα κύτταρα μας να έχουν πρόσβαση στην «βιβλιοθήκη» του DNA.
Στη συγκεκριμένη μελέτη αποδείχθηκε για πρώτη φορά το 2006, ότι ενώ τα λευκά αιμοσφαίρια του ανθρώπου έχουν καταγεγραμμένη την πληροφορία, στο DNA, για να αντιμετωπίσουν τους βακίλους της φυματίωσης, δεν μπορούν να την χρησιμοποιήσουν χωρίς την παρουσία της βιταμίνης D.
Στο DNA μας υπάρχουν όλες οι πληροφορίες που χρειάζονται τα κύτταρα μας για να επιβιώσουν, ανάλογα με το τι αντιμετωπίζουν κάθε φορά. Πρόκειται για τη γνώση που συσσωρεύτηκε στα εκατομμύρια χρόνια της εξέλιξης της ζωής.
Η βιταμίνη D φαίνεται ότι είναι το κλειδί για την ενεργοποίηση των γονιδίων μας.
Έχω έλλειψη βιταμίνης D?
Αυτό δεν μπορεί να το γνωρίζει κανείς αν δεν μετρήσει τα επίπεδα της βιταμίνης D: (OH) 25 D, στο αίμα του.
Σύμφωνα με το Συμβούλιο Για τη Βιταμίνη D (Vitamin D Council) τα επίπεδα της (ΟΗ) 25 D στο αίμα δεν πρέπει να πέφτουν κάτω από τα 50 ng/ml κατά την διάρκεια όλου του χρόνου.
Η καλύτερη πηγή βέβαια για την αύξηση της βιταμίνης D είναι ο ήλιος. Δέκα με είκοσι λεπτά έκθεσης στον ήλιο, χωρίς αντηλιακό, αρκούν ώστε το σώμα μας να παράγει 10.000 με 20.000 IU. Αρκεί το δέρμα μας να λάβει μια ροζ χροιά, αυτό θα μας δώσει όλα τα οφέλη από τον ήλιο χωρίς όμως να μας προκαλέσει βλάβη από την ακτινοβολία του.
Αντηλιακά και βιταμίνη D
Οι πρόγονοι μας ζούσαν γυμνοί στον ήλιο για πολλά εκατομμύρια χρόνια. Πενήντα χιλιάδες χρόνια πριν, μερικοί από αυτούς μετανάστευσαν βόρεια ή νότια σε περιοχές με λιγότερο ήλιο. Στη συνέχεια αρχίσαμε να φοράμε ρούχα, να εργαζόμαστε σε εσωτερικούς χώρους και να ζούμε σε πόλεις όπου τα κτίρια κρύβουν τον ήλιο.
Αργότερα αρχίσαμε να μετακινούμαστε με αυτοκίνητα αντί να περπατάμε ή να καβαλάμε άλογα έτσι η χρήση του γυαλιού σταμάτησε περαιτέρω την UVB ακτινοβολία που προκαλεί την παραγωγή D στο δέρμα μας.
Μόλις λίγα χρόνια πριν αρχίσαμε να αποφεύγουμε ενεργά τον ήλιο και να χρησιμοποιούμε αντηλιακά. Όλο αυτό το διάστημα η ανθρώπινη φυλή μείωνε σταθερά τα επίπεδα στους ιστούς της πιο ισχυρής ορμόνης που φτιάχνεται μέσα στο σώμα μας.
Οι πιο σημαντικές μειώσεις στην έκθεση στον ήλιο συνέβησαν μετά την βιομηχανική επανάσταση, την στιγμή ακριβώς που οι «αρρώστιες του πολιτισμού» όπως τα καρδιαγγειακά νοσήματα, ο διαβήτης και ο καρκίνος άρχισαν να αυξάνονται ραγδαία. Είναι αρκετά τρομακτικό αν το σκεφτεί κανείς.
Το 2007 ερευνητές από το πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια αξιολόγησαν στοιχεία και έρευνες από το 1966 – 2007 σχετικά με το αν η χρήση αντηλιακών μειώνει τον κίνδυνο για την ανάπτυξη μελανώματος. Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η χρήση αντηλιακών μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο ανάπτυξης μελανώματος γιατί εμποδίζει την UVB ακτινοβολία, που είναι υπεύθυνη για την παραγωγή βιταμίνης D στο δέρμα μας.
Πόση βιταμίνη D πρέπει να παίρνω;
Οι συνιστώμενες ημερήσιες δόσεις, από το Συμβούλιο Για τη Βιταμίνη D, στους υγιείς ενήλικες είναι από 4000 – 5.000 IU κατά την διάρκεια όλου του έτους.
Η Καναδική Παιδιατρική Εταιρεία το 2007, 5πλασίασε την συνιστώμενη ημερήσια δόση για τις εγκύους και θεωρεί ασφαλείς δόσεις από 4.000 – 10.000 IU ημερησίως για την προστασία του εμβρύου από μελλοντικά προβλήματα υγείας.
Η ιατρική σύμφωνα με κορυφαίους ερευνητές φαίνεται να εισέρχεται σε μια νέα εποχή.
Όσο περισσότερο κατανοούμε τους μηχανισμούς και την φυσιολογία του ανθρωπίνου σώματος τόσο πιο εφικτή θα γίνεται μια ζωή με περισσότερη υγεία.